Home ISTÒRIA LA SARDENHA DELS JUTGES
LA SARDENHA DELS JUTGES
0

LA SARDENHA DELS JUTGES

0

L’abandon bizantin de l’illa de Sardenha e lo besonh dels sardes d’organizar sa defensa contra lo perilh arab, èran probablament darrièr la naissença dels jutjats. Cap a la fin del sègle VIII. Bizanci abandonèt l’illa al  sieu astre.

Los poders dels dos magistrats bizantins que regissián Sardenha, lo dux e lo director, se concentrèron en mans d’una sola autoritat que, al sieu torn, delega lo poder de quatre magistrats que residisson en desparièras parts de l’illa.

cavallers-arborea-copia-dscn0782
Totes los jutges de Sardenha aguèron una gàrdia armada.

Sardenha foguèt dividida dins airals que, amb lo temps, devenguèron autonòmes del poder bizantin central e donèron las institucions administrativas e las siás politicas: nasquèron aital lo quatre Jutjats de Castèl, Torres, Arborea e Gallura.

Reinnare, lo reinatge en Sardenha.

La figura del jutge foguèt similara a la d’un sobeiran europèu de l’Edat Mejana: nomenat rei pels seus subordinats, la siá activitat se definiguèt «reinatge» .
Protegit per una gàrdia armada, aviá lo sieu palais, ont viviá e ont el èra a la carga dels afars de l’Estat e la justícia. I viviá amb la siá esposa, los seus filhs e los parents de mai prèp.

Cada jutjat, dich Rennu (reialme) o Logu (airal) foguèt dividit en zònas nomenadas Curatorie, administradas per un curador, e cada “curadorat” compreniá una seria de vilas e vilatges administrats per un Majore de Vila.

L’autoritat del tribunal se bastèt en lo principi de la succession, qu’inclusiá tanben la participacion activa de las femnas. I aviá tanben una sòrta d’assemblada parlamentària nomenada «corona del reialme» facha pel jutge, los sieus foncionaris e la populacion, qu’aviá solament un papièr de consulta.

A comptar del sègle XI, la populacion de Sardenha augmentèt, signe d’un melhorament generalizat en las condicions de vida. Los abitants s’establiguèron de nòu al camp e nasquèron aital nòus vilatges, e al sègle XIII la tendéncia demografica s’invertís: s’abandonèron fòrça ostals al camp, e la populacion se concentra dins las vilas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
La societat medievala de Sardenha èra desseparada en liures, liures-sirvents e sirvents.

La societat del jutjats se dividís en tres classas: los liures (los foncionaris, pichons proprietaris, artesans e comerçants); los collibertis (òmes, qu’èran liures coma sirvents, mas mantenián qualques obligacions especificas envèrs los sieus senhors; e los sers, que dependián del proprietari pel trabalh, mas a nivèl personal èran liures e poirián se maridar o aver un nom de familha.

La posicion dels sirvents en Sardenha èra diferent, coma region extèrna respècte al sistèma feudal, e èra fòrça desparièra dels sirvents feudals europèus: al sers, en fach, los caliá trabalhar a l’entorn de 3-4 jorns pendent la setmana, del temps qu’a la rèsta de jorns podián trabalhar per el e per la siá familha.

L’economia se fondava sus tot en l’elevatge de fedas qu’utilizèron per la produccion de formatge e lana; l’agricultura e lo comèrci, e una bona part dels camps èra destinada al blat, l’òrdi e vinhas.

Los monges en Sardenha

Dempuèi lo sègle XI, arribèron a Sardenha los primièrs monges per comandament de la glèisa de Roma. Primièr foguèron los benedictins de Montecassino, que recebèron la donacion de divèrsas glèisas amb totes lors bens, e los sirvents per i trabalhar.

santissima-trinita-di-saccargia-per-adam-picon
La Santa Trinitat de Saccargia. Una glèisa mai que polida de la Sardenha medievala. Foto: Adam Picon.

Las consequéncias economicas de l’activitat dels monges foguèron notables: las abadiás foguèron environadas de grandas proprietats, trabalhadas per servidors e equipadas amb un grand nombre de fedas e vacas. Lèu se convertiguèron en importants centres de produccion agro-pastoralas, que contribuiguèron a la renaissença de l’agricultura e de las bonas practicas del trebalh.

Los monastèris, aital coma los centres de benestar de la cultura, promoguèron lo bastiment de glèisas e basilicas a l’entorn de tot lo territòri de Sardenha. Qualqu’unas d’elas i son encara, e son de vertadièras jòias de l’art roman: una de las mai polidas es la glèisa de la Santa Trinitat de Saccargia, près de Sàsser.

Aprèp la caçada dels arabis, Pisa e Gènoa se sentiguèron autorizats per demandar divèrsas concessions. Aital comencèt a l’illa una infiltracion de Pisa e Genèva en progression. Aquesta preséncia se renfortiguèt amb l’arribada de fòrça membres de las familhas nòblas de Pisa e Gènoa: los Visconti a Castèl, los Malaspina a Bosa, el comte Ugolino de Pisa a la Vila de Eslesia (Iglesias).

La fin dels jutjats

L’installacion d’aquestas familhas nòbles coincidiguèt amb l’arribada dels comerçants e òmes de negòcis, que contribuiguèron al desvolopament del comèrci dins tota l’illa.

Aqueste procès d’installacion se debanèt pas de forma pacifica: entre las doas republicas maritimas se creèron fòrtas rivalitats, un sentiment partejat tanben per las dinastias dels quatre jutges.

architecture-saint-efisio-church-island-sardinia-italy-near-nora-archeological-site-68587775
L’abandon bizantin de l’illa foguèt una de las causas de l’origina dels jutjats a l’illa.

La fin dels jutjats arribèt dempuèi pauc temps, perque aquestes dependián de mai en mai de Pisa e Gènoa, en tèrmes economics e politics, e a la fin perdèron la siá independéncia.

Lo primièr Jutjat a tombar en mans estrangièras foguèt Castèl: la siá capitala, Santa Igia, bastida al dedins de Castèl per se defendre dels arabis, foguèt destruida per l’armada de Pisa e pauc ans aprèp tombèt la vila de Tors, en partida assignada a las familhas genovesas, en partida joncha al jutge d’Arborea.

Tanben en 1296, lo jutge de Gallura, ocupat per Pisa, deisserà d’existir. Doncas, a la fin de 1200, tres dels quatre jutges avián expirat e solament lo jutge d’ Arborea aurà succès, pr’amor qu’aurà lutat dempuèi fa mai d’un sègle, per subreviure e preservar la siá autonomia.

*Giuliana Mulas

*Dempuèi uèi trobarètz una pichona biografia dels redactors de Sapiéncia en la seccion Qui sèm.